Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα φύλλο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα φύλλο. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Σπανακόπιτα με λεπτό, αγοραστό φύλλο

η Χορτόπιτα

της μαμάς μου

- με λεπτό φύλλο εμπορίου -
photos
ερασι τέχνης


Πρόκειται γιά σπανακόπιτα θαυμάσια ! Μιά αστική πίτα.
Δεν θυμάμαι τη μαμά μου - που μαγειρεύει καλά ! -, να ανοίγει γιά τις σπανακόπιτές της, τις τυρόπιτες και τις κρεατόπιτες, φύλλο χωριάτικο, σπιτικό. Είναι κάτι που δεν κάνει... Δεν την απασχόλησε ποτέ, δεν ασχολήθηκε μ' αυτό το σπόρ... Κι όταν με βλέπει να παιδεύομαι γιά ν' ανοίξω σπιτικά φύλλα, απορεί...
Πραγματικά, αυτές είναι δικές μου, προσωπικές, επίκτητες λόξες... 
Να συνεχίσουμε την παράδοση της υπαίθρου, να μη χαθεί η σημαντική τέχνη "Ανοίγω φύλλο και φτιάχνω χορτόπιτα" ! 
Σωστά ή όχι, αυτά είναι δικά μου κολλήματα...

Μου αρέσει όμως πολύ της μαμάς μου η πίτα, με τα αγοραστά της, τα λεπτά, πλούσια και τραγανά της φύλλα!

Σας προτείνω να την φτιάξετε μιά φορά. Εγώ όταν δεν προλαβαίνω ή όταν δεν έχω κουράγιο ν' ανοίξω φύλλα, αυτήν κάνω. Και μου φαίνεται πολύ καλή !

Θα δώσετε σημασία στα χόρτα που θα χρησιμοποιήσετε, αλλά και στο αγοραστό φύλλο!
Πρώτα τα χόρτα.

Την άνοιξη, όπως τώρα, αλλά και τον περισσότερο καιρό, στον τόπο μας, οι λαϊκές αγορές είναι γεμάτες με κάθε λογιώ χόρτα, λαχανικά, μυρωδικά χορταρικά...

Μοσχομυρίζει η πίτα σαν τη φτιάχνεις, μοσχομυρίζει όλο το σπίτι, όταν ο φούρνος ψήνει...

Γιά να φτιάξουμε ένα μεγάλο ταψί (ή σινί) χορτόπιτα, μας χρειάζεται περίπου 1/2 κιλό σπανάκι καθώς κι ένα ματσάκι από κάθε ένα μυρωδικό χόρτο. Από ένα ματσάκι σέσκουλα, βρούβες, λάπατα, τσουκνίδες, μυρώνια, καυκαλήθρες και φυσικά πάντοτε φρέσκα κρεμμυδάκια, άνιθο και πράσο.
Φτάνουν αυτά ! Και περισσεύουν !

Καθαρίζουμε πρώτα τα χόρτα και τα πλένουμε καλά.
Δεν τα ανακατεύουμε όλα μαζί απ' την αρχή.
Σε μιά λεκανίτσα ψιλοκόβουμε μόνο το σπανάκι, παίρνουμε χούφτα χούφτα, το ραντίζουμε με λίγο αλάτι, το τρίβουμε ανάμεσα στις παλάμες μας και το στίβουμε, να φύγουν τα πολλά του ζουμιά και μαζί η αψάδα του.  

Κατόπιν παίρνουμε κάθε πλυμμένο ματσάκι από τα υπόλοιπα μυρωδικά και χορταρικά, το ψιλοκόβουμε και τα ρίχνουμε όλα μαζί σε μιά λεκανίτσα. Μαζί και το σπανάκι, καθώς και τα φρέσκα κρεμμυδάκια και τα πράσα ψιλοκομμένα.






Προσθέτουμε στη λεκάνη ένα μικρό κεσέ γιαούρτι, σπάζουμε μέσα με το χέρι μας ένα καλό κομμάτι φέτα, ρίχνουμε δυό χούφτες τραχανά γιά να μαζέψει τα υγρά, καλό αλατοπίπερο κι ένα ποτηράκι ελαιόλαδο. Ανακατεύουμε καλά.

Αν θέλετε, μπορείτε να χτυπήσετε δυό αυγά και να τα ανακατέψετε κι αυτά μέσα. Τα αυγά βοηθάν να ενώσει και να δέσει το υλικό. Εγώ αυγά συνήθως δεν βάζω.




Το φύλλο τώρα !
Γιά να γίνει ωραία αυτή η πίτα, πλούσια σε φύλλα και τραγανή, χρησιμοποιούμε πολύ λεπτό φύλλο, αυτό που φτιάχνουμε τον μπακλαβά ! Φύλλο Βηρυτού !




Ανοίγουμε στον πάγκο μας όλο το πακέτο το φύλλο.
Έχουμε δίπλα μας ένα μπώλ με ελαιόλαδο και πινέλο και 
ένα μεγάλο ταψί.

Θα υπολογίσουμε 4 φύλλα γιά κάτω, 4 γιά πάνω και όλα τα υπόλοιπα θα τα βάζουμε ενδιάμεσα ανά δύο.

Στην πράξη :

Λαδώνουμε το ταψί.
Αν το ταψί μας είναι στρογγυλό, γιά να το καλύψουμε καλά με τα μακρόστενα φύλλα, τα στρώνουμε κάθετα και οριζόντια.
Ένα φύλλο κάθετα, το λαδώνουμε, 
το δεύτερο φύλλο οριζόντια, λαδώνουμε, 
τρίτο κάθετα, λαδώνουμε, 
τέταρτο οριζόντια, 
ρίχνουμε πάνω ένα μέρος από τα χορταρικά μας, απλώνουμε καλά όχι μόνο στη μέση αλλά και στις άκριες του ταψιού. Πρέπει η γέμιση να υπάρχει και στις άκριες του ταψιού.

Άλλα δυό φύλλα από πάνω, ένα οριζόντιο, ένα κάθετο, λαδωμένα ανάμεσά τους, κι από πάνω γέμιση.
Συνεχίζουμε έτσι, ανά δύο φύλλα και γέμιση, ως να τελειώσουν τα φύλλα και η γέμιση.



Μόλις τελειώσουμε, γυρίζουμε προς τα μέσα όλες τις άκριες απ' τα φυλλαράκια.
Λαδώνουμε καλά.
Από πάνω στρώνουμε τα 4 τελευταία φύλλα, ένα οριζόντια ένα κάθετα, λαδώνοντας ανάμεσα. 
Χαράζουμε .
Λαδώνουμε καλά από πάνω, ραντίζουμε νεράκι με το χέρι μας γιά να δροσίσουμε το φύλλο 
και φουρνίζουμε σε ζεσταμένο φούρνο, στους 200', γιά 1 ώρα κι αν χρειαστεί λιγάκι ακόμα, ως να ροδοψηθεί.
Τα τελευταία 10', βάζουμε τη σχάρα με το ταψί κατάχαμα στον φούρνο, γιά να στεγνώσουν καλά τα κάτω φύλλα.




Ροδοψημένη, μυρωδάτη, κριτσανιστή !
Φτιάξτε την !


Καλό
σε ό, τι κάνετε !








Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

ψωμί γεμιστό

ψωμί γεμιστό 
- με ψητό κοτόπουλο, καπνιστό τυρί και φρέσκα κρεμμυδάκια -

photos
ερασι τέχνης 

Ας φανταστούμε μιά φρατζόλα ψωμί, που δεν έχει όμως όλη την ψίχα του ψωμιού, μα είναι κάτι πιό ανάλαφρο, κάτι ανάμεσα σε γεμιστό ψωμί ή σε γεμιστό, ζυμωτό φύλλο.

Γιά δυό καλές φρατζόλες θα χρειαστούμε : 

1 περίπου κιλό αλεύρι γιά όλες τις χρήσεις (εγώ έβαλα Αλλατίνη)
2 φακελάκια ξηρή μαγιά (ή φρέσκια μαγιά γιά 1 κιλό αλεύρι)
μιά μικρή πρέζα ζάχαρη
λίγο αλάτι
ελάχιστο ελαιόλαδο
ελάχιστο ξύδι
νεράκι, ως να γίνει μιά καλή ζύμη

γιά την γέμιση θα χρειαστούμε :

1 καλά ψημένο κοτόπουλο (αγόρασα ένα μεγάλο έτοιμο, ψημένο κοτόπουλο)
φρέσκα κρεμμυδάκια και αν θέλω λίγο μαϊντανό
1 κομμάτι καπνιστό Μετσοβόνε (το καπνιστό τυρί έχει έντονη γεύση και καλύπτει τη μυρωδιά του κοτόπουλου) 
2 χτυπημένα αυγά

Εκτέλεση :

Ζυμώνουμε πρώτα τη ζύμη ενώνοντας όλα τα υλικά της, και την αφίνουμε σκεπασμένη να σταθεί , ως να ετοιμάσουμε τη γέμιση.

Όσο είναι ζεστό το ψητό κοτόπουλο το βάζουμε πάνω στο ξύλο και το ψιλοκόβουμε, προσέχοντας να μη μείνει μέσα κανένα κοκκαλάκι.
Ψιλοκόβουμε τα φρέσκα κρεμμυδάκια μαζί με το τρυφερό πράσινο κοτσανάκι τους και τα ενώνουμε με το κοτόπουλο.
Χοντροτρίβουμε το καπνιστό τυρί και το ρίχνουμε κι αυτό.
Χτυπάμε τα 2 αυγά κι ανακατεύουμε όλη τη γέμιση.
Αλάτι και πιπέρι δεν είναι απαραίτητο να βάλουμε, γιατί το ψητό κοτόπουλο είναι αλατισμένο, έχει καρυκεύματα, είναι πικάντικο και το καπνιστό τυρί είναι επίσης αρμυρό.



Χωρίζουμε τη ζύμη του ψωμιού στα 2.
Σε αλευρωμένη επιφάνεια ανοίγουμε με τον πλάστη ένα φύλλο, όχι πολύ λεπτό.
Στη μέση, κατά μήκος, στρώνουμε τη μισή γέμιση.


Χαράζουμε το φύλλο περιμετρικά, όπως βλέπουμε στη φωτογραφία.
Λαδώνουμε ελαφρά.


Κλείνουμε το πακέτο πρώτα από πάνω και από κάτω 
και κατόπιν το κλείνουμε σταυρωτά , σταυρώνοντας μιά την αριστερή λωρίδα, μιά τη δεξιά.






Το μεταφέρουμε προσεκτικά πάνω σε μιά λαμαρίνα, που έχουμε στρώσει λαδόκολλα,
με το πινέλο το αλείφουμε με λίγο ελαιόλαδο,
το ραντίζουμε με το χέρι μας λίγο νεράκι και το ψήνουμε στους 200', σε προθερμασμένο φούρνο,
τουλάχιστον γιά 1/2 ώρα ή, ως να δούμε ότι ψήθηκε το ψωμί.



Αφίνουμε λίγο να κρυώσει και χοντροκόβουμε φέτες.


* Μιάν άλλη φορά το είχα γεμίσει με ζαμπόν - τυρί, αλλά μπορούμε θαρρώ να γεμίσουμε με ό, τι έχουμε στο σπίτι, αρκεί να μην έχει μέσα ζουμιά. 
Το χτυπημένο αυγό το βάζουμε γιά να δέσει τα υλικά.

Γίνεται καλό, γιά στεγνό κέρασμα, χωρίς μαχαιροπήρουνα.

Καλό να είναι
ό, τι φτιάχνετε !








Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Σφολιάτα


Σφολιάτα  φύλλο πίτας

εύκολη, βήμα προς βήμα.
από την Άσπα

photos
ερασι τέχνης

Φύλλο γιά πίτες έμαθα να ανοίγω,
σφολιάτα όμως δεν έχω κάνει ποτέ...
Αυτήν τη σφολιάτα την έφτιαξε η Άσπα.
Παρακολουθώντας την, μου φάνηκε εύκολη.
Την φωτογράφησα βήμα - βήμα, γιά να την φτιάξουμε.

Γιά 2 πίτες, θα χρειαστούμε 4 φύλλα σφολιάτας. 2 φύλλα γιά την κάθε πίτα. ένα πάνω κι ένα κάτω.


Χρειαζόμαστε 1 κιλό αλεύρι γιά όλες τις χρήσεις,
λίγο λάδι,
ελάχιστο ξύδι,
αλατάκι
και χλιαρό νερό.
Ζυμώνουμε ως να γίνει μιά κανονική ζύμη.
Την ραντίζουμε με λίγο αλεύρι και την αφίνουμε τουλάχιστον μισή ώρα στην άκρη, να ξεκουραστεί.

Στο μεταξύ σε ένα μπωλ μαλακώνουμε 250 γραμ. βιτάμ μαζί με ένα κομμάτι (περίπου 100 γραμ.) φυτίνη.





Αφού ξεκουραστεί η ζύμη, με τα χέρια μας την φορμάρουμε λίγο σα φρατζόλα








και την κόβουμε σε 4 ίδια κομμάτια







παίρνουμε το κάθε ένα μπαλλάκι, το ανοίγουμε με τον πλάστη
και το αλείφουμε καλά με βούτυρο σε όλην την επιφάνεια.








όπως φαίνεται στη φωτογραφία ,
παίρνουμε τις δύο άκριες του φύλλου, την αριστερή και τη δεξιά και τις γυρίζουμε προς τα μέσα, ώστε να σμίξουν αντικρυστά.






βουτυρώνουμε καλά όλην αυτήν την επιφάνεια.







τώρα παίρνουμε την πάνω και την κάτω άκρη και τις διπλώνουμε κι αυτές αντικρυστά πρός τα μέσα.







βουτυρώνουμε καλά όλην την επιφάνεια.








πάλι διπλώνουμε τις δύο πλαϊνές άκριες, την δεξιά και την αριστερή, αντικρυστά προς τα μέσα.







βουτυρώνουμε καλά







τέλος,
πάλι την πάνω και την κάτω άκρη, αντικρυστά προς τα μέσα.








με τα χέρια μας το φορμάρουμε αυτό, σαν μπαλλίτσα,
το ραντίζουμε με αλεύρι και το αφίνουμε στην άκρη.





ακριβώς το ίδιο, κάνουμε και με τα υπόλοιπα τρία φυλλαράκια.

κατόπιν τα σκεπάζουμε με μεμβράνη και τα βάζουμε στο ψυγείο.
εκεί, μπορούν να σταθούν από λίγην ώρα, έως ώρες...

όταν έρθει η στιγμή να φτιάξουμε την πίτα, βάζουμε λίγο αλεύρι πάνω στον πάγκο μας,
κι ανοίγουμε ένα - ένα τα φυλλαράκια κανονικά..








 




κάθε μπαλλάκι είναι ένα φύλλο σφολιάτας.
στην πίτα βάζουμε ένα πάνω κι ένα κάτω.





το πάνω φύλλο, το αλείφουμε με λάδι ή ένα μείγμα από χτυπημένο αυγό με λίγο γάλα.
χαράζουμε και ψήνουμε.

όταν ψηθεί είναι πολύ καλή η σφολιάτα !




καλήν επιτυχία
σας εύχομαι !