Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2011

κουνουπίδι γιαχνί

.
κουνουπίδι γιαχνί (κοκκινιστό)
.
γεύση ελληνική και μερακλίδικη !
.
.
φωτογραφίες

ερασι τέχνης

.
.
παίρνουμε το φρέσκο κουνουπίδι και το πλένουμε καλά.
.


.
σε φαρδιά κατσαρόλα βράζουμε νερό και βάζουμε μέσα το κουνουπίδι, ίσα να πάρει μιά βράση γιά 5', να μαλακώσει ελάχιστα.
αλατίζουμε.
.

.
βγάζουμε το κουνουπίδι απ' το νερό, το σουρώνουμε και το κόβουμε σε μικρότερα κομμάτια (με προσοχή, γιά να μην καούμε...)
.
αλευρώνουμε τα κομμάτια.
.

.
βάζουμε λάδι στο τηγάνι και τηγανίζουμε τα αλευρωμένα κομμάτια κουνουπιδιού.
.

.
έχουμε έτοιμα ένα φύλλο δάφνη, ένα ξυλάκι κανέλλα, μαυροπίπερο και αν θέλω και μερικά γαρυφαλλάκια.
.

.
σε κατσαρόλα βάζω ελαιόλαδο, ψιλοκόβω μέσα ένα ξερό κρεμύδι και το τσιγαρίζω λίγο.
προσθέτω ντομάτα, τη δάφνη, την κανέλλα, το πιπέρι, τα γαρυφαλλάκια, μιά πρέζα ζάχαρη, νεράκι και δοκιμάζω το αλάτι.
δίνω πρώτα μιά βράση στη σάλτσα κι έπειτα βάζω μέσα ένα - ένα τα τηγανισμένα κομμάτια κουνουπίδι.
.

.
το αφίνω σε μέτρια φωτιά να βράσει χωρίς να λειώσει.
επειδή το κουνουπίδι ήταν αλευρωμένο η σάλτσα του χυλώνει, θέλει όμως να κουνάμε διαρκώς την κατσαρόλα γιά να μην πιάσει...
. .
γίνεται ένα μοσχομυριστό φαγάκι γιαχνί, θέλει κι ένα κομμάτι φέτα δίπλα του, καθώς κι ένα ποτηράκι δροσερό κρασί !
. .


. .
σας εύχομαι
καλήν όρεξη !

.
.
.
.
.

. . . . . .

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

ελιές σπιτικές

.
I.

.
η πρώτη ελιά
φυτεύτηκε από την Αθηνά
στην Ακρόπολη









.
μπροστά στο Ερεχθείο
η ιερά ελαία της Αθηνάς
.

.
φωτό

ερασι τέχνης
.
.
ευλογημένος ο καρπός,
παντού στην Ελλάδα
.
.
.

από μήνα Οκτώβρη αρχίζει σιγά - σιγά η συγκομιδή της ελιάς, που συνεχίζεται γιά όλο το φθινόπωρο.
.
χτες μάζεψα τις πρώτες φετινές ελιές, στα Μεσόγεια.
τις έκοψα μιά - μιά με το χέρι, μόλις δύο κιλά, πράσινες, αγουρωπές.
αργότερα, θα μαζέψω κι άλλες, μα θα περιμένω να μαυρίσουν πρώτα , ίσως γύρω στο τέλος Οκτώβρη ή αρχές Νοέμβρη.
.
κανονικά οι πράσινες ελιές γίνονται τσακιστές, μα έχω κάνει τσακιστές παλιότερα και είδα ότι συντηρούνται μονάχα γιά λίγες μέρες. σαπίζουν πολύ γρήγορα.
από πέρυσι λοιπόν ( φτιάχνω ελιές ) δεν τις τσακίζω, γίνονται έτσι μιά χαρά και διατηρούνται περισσότερο.
απλά, οι ατσάκιστες θέλουν περισσότερο χρόνο γιά ξεπίκρισμα.
.
.
έτσι, αυτά τα δυό κιλά πράσινες ελιές, τις ξέπλυνα κάτω απ' τη βρύση και τις έβαλα σε λεκάνη με μπόλικο νερό να ξεπικρίσουν.

φωτό

ερασι τέχνης

.
νερό θα τις αλλάζω δυό φορές την ημέρα, γιά δέκα περίπου μέρες.
στις δέκα μέρες δοκιμάζω μία, να δω αν έφυγε η πικρίλα.
αν χρειαστεί, τους αλλάζω νερά γιά δυό - τρείς μέρες ακόμα.
.
μετά, φτιάχνω άρμη.
η άρμη γίνεται με χοντρό αλάτι. γιά κάθε 1 κιλό ελιές χρειάζεται 100 γραμ. αλάτι και νερό όσο να τις σκεπάζει.
ξέρουμε ότι η άρμη είναι σωστή, αν βάλουμε μέσα ένα αυγό (ολόκληρο με το τσόφλι) κι αυτό αφίνει έξω απ' το νερό επιφάνεια σαν ένα δίφραγκο περίπου.
.
θα αφίσω τις ελιές δυό μέρες στην άρμη.
μετά
θα τις ξεπλύνω καλά απ' το αλάτι, θα τις αλείψω για 2-3 ώρες με ξύδι, μετά θα τις αλείψω με λάδι μέσα στη λεκανίτσα και μετά θα τις βάλω σε γυάλα με λαδόξυδο.
.
τις ελιές τις έκανα ακριβώς έτσι πέρυσι και βγήκαν πολύ καλές.

.

φωτό

ερασι τέχνης

.
αν τις φτιάξετε,
σας εύχομαι
καλήν επιτυχία !







Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

ψωμί

.ψωμί III.
.
.

φωτογραφίες
Ερασι τέχνης

.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
στην έρημο της Αραβίας,
είδα να ζυμώνουν ψωμάκι

.

.

.

.
πεντανόστιμο, ζεστό ψωμάκι !
.


.
.
.
.

φτιάχνουμε κι εμείς ψωμί !
.

.
.
γιά τη συνταγή αυτού του ψωμιού, θα χρειαστούμε :
.
2 κουτάκια μπύρα
2 farine up
4 κ.σ. ζάχαρη
1/2 ποτηράκι του κρασιού ελαιόλαδο
λίγο αλάτι
από μυρωδικά μπορούμε να βάλουμε ό, τι μας αρέσει, κόλιαντρο, μαστίχα, γλυκάνισο...
αν θέλουμε, μπορούμε να βάλουμε μέσα και ηλιόσπορους, σποράκια από πασατέμπο (τα πουλάν καθαρισμένα) ή σπόρους κουκουναριού.
.
.
.
.
πρώτα,
πήρα δύο σπυράκια μαστίχα Χιώτικη και την έβαλα στο multi μαζί με τις 4 κ.σ. ζάχαρη, να γίνουν σκόνη.
δεν πρέπει να βάλουμε μέσα πολλή μαστίχα, γιατί το ψωμί θα πικρίσει.
.
μετά, βάζουμε το αλεύρι σε μιά λεκανίτσα, ανοίγουμε στη μέση λακούβα και ρίχνουμε την μπύρα, το λάδι, το αλάτι, και τη σκόνη ζάχαρη - μαστίχα.
.

.
ζυμώνουμε καλά.
αν η ζύμη είναι στεγνή, βρέχουμε λίγο τα χέρια μας,
αν η ζύμη κολλάει, ρίχνουμε στα χέρια μας λίγο αλεύρι
.
προσθέτουμε αν θέλουμε σπόρους και ξαναζυμώνουμε γερά
.


.
σχηματίζουμε 2 ή 3 φρατζολάκια,
βάζουμε σε ταψί λαδόκολλα,
ρίχνουμε στη λαδόκολλα σουσάμι και κυλάμε μέσα τα φρατζολάκια
.
τα χαράζουμε απαλά
.

.
φουρνίζουμε σε ήδη προθερμασμένο φούρνο, στους 200'
.

.
ζεστό, σπιτικό ψωμάκι στο τραπέζι !
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Μίλτος Σαχτούρης
.

Ένα τεράστιο καρβέλι, μια πελώρια φραντζόλα ζεστό

ψωμί, είχε πέσει στο δρόμο από τον ουρανό

ένα παιδί με πράσινο κοντό βρακάκι και με μαχαίρι

έκοβε και μοίραζε στον κόσμο γύρω,

όμως και μια μικρή, ένας μικρός άσπρος άγγελος, κι αυτή

μ’ ένα μαχαίρι έκοβε και μοίραζε κομμάτια γνήσιο ουρανό

κι όλοι τώρα τρέχαν σ’ αυτή, λίγοι πήγαιναν στο ψωμί,

όλοι τρέχανε στον μικρόν άγγελο που μοίραζε ουρανό!

Ας μην το κρύβουμε. Διψάμε για ουρανό

.

.

αν το φτιάξετε,

καλήν επιτυχία !

.

.

Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011

ψωμί

.
ψωμί II.
.
τα σιταροχώραφα του Van Gogh
.


.

.
"εξήλθεν ο σπείρων

του σπείραι
τον σπόρον αυτού"
.
.



















.


.

.
(πάνω) τα χωράφια της Arles
.
.

.
(πάνω) τα σιταροχώραφα στην Arles
.

.

.

.

.

.















.

.

.

.

















.













.






















.

.

.
Joseph Bail
.





















Cezanne
.
.
.
.
.
.