Τετάρτη 7 Μαΐου 2014

Οσσομπούκο - Ossobuco της Λομβαρδίας με gremolata


Ossobuco του Μιλάνου

-μεγάλο κλασικό της Ιταλικής κουζίνας!-
photos
ερασι τέχνης


γιά να φτιάξουμε το ossobuco χρειαζόμαστε :

- μοσχαρίσιο κότσι, με το κόκαλο 
(osso buco = κόκαλο τρυπημένο) 

- ξερό κρεμμύδι
- καρότα
- βούτυρο
- κρασί
- λίγο αλεύρι
- ντομάτες γιά σάλτσα
- αλατοπίπερο
- ρίγανη 
- 1 φύλλο δάφνης

γιά την gremolata:

- ένα ματσάκι ψιλοκομμένο μαϊντανό
- 1-2 ψιλοκομμένες σκελίδες σκόρδο
- το ξύσμα από 1-2 λεμόνια (τον φλοιό)
 

Ψιλοκόβουμε το ξερό κρεμμύδι και το βάζουμε σε κατσαρόλα με βούτυρο, να τσιγαριστεί λίγο.
Ρίχνουμε και τα καρότα ψιλοκομμένα.

Αλευρώνουμε ελαφρά το κρέας απ' όλες τις πλευρές και το βάζουμε κι αυτό στην κατσαρόλα.

Το γυρίζουμε κι αφού πάρει χρώμα σβήνουμε με κρασί.
Ρίχνουμε τη ντομάτα, τη ρίγανη, το φύλλο δάφνης κι αλατοπιπερώνουμε.
Μόλις το κρέας πάρει βράση χαμηλώνουμε στην πιό χαμηλή θερμοκρασία, σκεπάζουμε καλά το φαγητό και σιγοβράζουμε τουλάχιστον γιά μιάμιση ώρα.
Καταλαβαίνουμε ότι το φαγητό έγινε, όταν το κρέας ξεκολάει από το κόκκαλο.


Ετοιμάζουμε την gremolata .


Το τελευταίο λεπτό, ανακατεύουμε τον ψιλοκομμένο μαϊντανό με το ξύσμα λεμονιού και το σκόρδο, το ρίχνουμε στο κρέας, ανακατεύουμε και σβύνουμε αμέσως τη φωτιά.

Το  Ossobuco είναι έτοιμο.
Συνήθως το σερβίρουν με ρυζότο, αλλά είναι σπουδαίο και με σπαγέτι ή με πουρέ ή με ό, τι εσάς σας αρέσει !




* το Μιλάνο χρησιμοποιεί βούτυρο (η βόρεια Ιταλία γενικότερα...)
εμείς , ως ελαιοπαραγωγός Μεσόγειος αλλά και γιά λόγους υγείας, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ελαιόλαδο και λιγότερο βούτυρο.

** μαζί με τα καρότα μπορούμε, αν θέλουμε, να ψιλοκόψουμε και δυό κλωνάρια σέλινο

*** η gremolata δίνει πραγματικά μιάν "άλλη" γεύση σε αυτό το φαγητό !  το ανεβάζει ! κατά την άποψή μου λειτουργεί ως "ονομασία προέλευσης"!
αρκετοί συνηθίζουν να προσθέτουν στην gremolata και λίγες ψιλοκομμένες αντσούγιες ! 
εγώ δεν το κάνω...  




σας εύχομαι πάντα το καλό !










Κυριακή 27 Απριλίου 2014

αρνίσια συκωταριά φρικασσέ


το φρικασσέ


photos
ερασι τέχνης

θα χρειαστούμε :

μιά συκωταριά αρνίσια
φρέσκα κρεμμυδάκια
άνιθο
μαρούλια
ελαιόλαδο
χυμό λεμόνι
αλατοπίπερο


σε φαρδιά κατσαρόλα βράζουμε μπόλικο νερό και ρίχνουμε μέσα την συκωταριά γιά λίγα λεπτά, ώστε να ζεματιστεί.
την σουρώνουμε και την αφίνουμε γιά λίγο στο σουρωτήρι να κρυώσει, γιά να μπορούμε να την πιάσουμε.
κατόπιν, την κόβουμε, όχι ψιλή - ψιλή όπως στη μαγειρίτσα, αλλά σε κομμάτια περίπου όσο ένα δάχτυλο.

βάζουμε σε βαθύ, αντικολλητικό σκεύος λάδι ή αν θέλουμε μισό - μισό λάδι και φυτίνη και τσιγαρίζουμε την συκωταριά.
προσθέτουμε τα φρέσκα κρεμμυδάκια χοντροκομμένα, τα γυρίζουμε γιά λίγο μαζί
και κατόπιν ρίχνουμε μέσα χοντροκομμένα τα μαρούλια , αλάτι, πιπέρι και σκεπάζουμε το φαγητό, χαμηλώνοντας τη φωτιά.
τα μαρούλια μαραίνονται και το φαγητό σιγοψήνεται, ως να βγάλει το ζουμάκι του και να μαλακώσει.
τέλος, όταν είναι έτοιμο, στίβουμε μέσα τον χυμό λεμονιού (εξαρτάται πόσο ξυνό μας αρέσει),
δοκιμάζουμε το αλατοπίπερο
και σερβίρουμε.



 ευχαριστώ την Donna Marina
γι αυτό το Πασχαλιάτικο φίλεμα
και βέβαια γιά την συνταγή της !
  











Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

νηστήσιμα κουλουράκια


τα περίφημα κουλουράκια 
της Donna Marina !



Η donna Marina είναι μαμά.
Δοτική μάνα, χαρισματική, παλιά Μακεδόνα, εδώ και πολλάα χρόνια επαγγελματίας - συνταξιούχος νοσηλεύτρια και επιπλέον πολύ - πολύ καλή μαγείρισσα ! Άξια ! Με μεράκι τα σιάχνει όλα, στο σπίτι της . Με κέφι .
Ποτά, γλυκά, τουρσιά, φρούτα, σπιτικές κονσέρβες, μαρμελάδες, φαγητά Μακεδονίτικα και όχι. 

Την μεγάλη βδομάδα δοκίμασα τα νηστήσιμά της κουλουράκια . Είναι άπαιχτα ! 
Είχε την ευγένεια να μου δώσει τη συνταγή της... Και βέβαια σας την μεταφέρω !


1 κιλό αλεύρι Αλλατίνη 
2 κανονικά φλυτζάνια του τσαγιού , καλαμποκέλαιο
2 κανονικά φλυτζάνια του τσαγιού , χυμό πορτοκάλι
1 κανονικό φλυτζάνι του τσαγιού , ζάχαρη
1 μικρό φλυτζανάκι του καφέ, κονιάκ
1 κουταλάκι του γλυκού γεμάτο, κανέλα
1 κουταλάκι του γλυκού κοφτό, γαρύφαλλο
2 κουταλάκια του γλυκού μαγειρική σόδα


Αναμειγνύουμε το αλεύρι με το καλαμποκέλαιο, τη ζάχαρη, το κονιάκ και το κανελογαρύφαλλο.
Πάνω απ' αυτό το μείγμα κρατάω τον χυμό πορτοκάλι, ρίχνω μέσα τη μαγειρική σόδα και ανακατεύω ως να αφρίσει η σόδα και να διαλυθεί. Ρίχνω και αυτό μέσα στο μείγμα, ζυμώνω καλά  κι αφίνω γιά λίγο τη ζύμη σκεπασμένη, να ξεκουραστεί.

Κατόπιν, παίρνω στο χέρι μου λίγη ζύμη, κάθε φορά όσο ένα μικρό καρύδι και πλάθω τα κουλουράκια.

Τα στρώνω σε λαμαρίνα και τα ψήνω σε ζεσταμένο φούρνο , περίπου γιά 30', στους 180' ή στους 200'.




εύχομαι να είναι καλό, ό, τι φτιάχνετε !



 







Πέμπτη 17 Απριλίου 2014

Λουκουμάδες


Λουκουμάδες !
photo ερασι τέχνης



αντιγράφω, καταπώς τα λέει η "ρετσέτα" :


Στην Κέρκυρα υπήρχε από παλιά το έθιμο να φτιάχνουν λουκουμάδες...
Το έθιμο αυτό τηρούνταν από τη γιορτή του Αγίου Δημητρίου μέχρι τις 11 του Δεκέμβρη, παραμονή της γιορτής του Αγίου Σπυρίδωνα, πολιούχου του νησιού.
Όλες αυτές τις μέρες τα καντούνια πλημμύριζαν από το λαχταριστό άρωμα των φρέσκων λουκουμάδων !
Προς τιμήν Του λοιπόν, οι νοικοκυρές έφτιαχναν λουκουμάδες στα φουρνέλα και στις γκαζιέρες και οι πλανόδιοι πωλητές, στις φογέρες και στις φουφούδες !

Οι λουκουμάδες είναι ένα γλύκισμα του οποίου η ονομασία προέρχεται από το τούρκικο lokma και οι ρίζες του χάνονται στα βάθη της Ανατολής...
Πώς έφτασε όμως ο λουκουμάς στην Κέρκυρα, αφού το νησί δε βρέθηκε υπό την κυριαρχία της Οθωμανικής αυτοκρατορίας ; !

Η απάντηση είναι, ότι 
οι λουκουμάδες στην Κέρκυρα προέρχονται από ένα βενετσιάνικο γλύκισμα, που οι παλιοί Κερκυραίοι ονόμαζαν τηγανίτες ! 

Η συνταγή τους λοιπόν, που αντιγράφουμε από το βιβλίο 
"ΚΕΡΚΥΡΑ / Μιά ματιά μέσα στο χρόνο / 1204 - 1864" της Νινέττας  Λάσκαρι, δεν απαιτεί παρά :
1 ουγγιά (25 γραμ.) μαγιά
1 καρτούτσο (2 ποτήρια) νερό
4 κουταλιές ράζες* (κοφτές) ζάχαρη
4 κουταλιές ράζες βούτυρο
αλεύρι όσο χρειαστεί, γιά να γίνει μιά μαλακή ζύμη
κοπανισμένη ζάχαρη με κανέλα σε καλτσέτα (αυτοσχέδιο, λεπτό φίλτρο)
ή, αραιωμένο με νερό μέλι
και το ανάλογο λάδι γιά τηγάνισμα.

Το βενετσιάνικο αυτό γλύκισμα , γνωστό σήμερα ως λουκουμάδες (οι λουκουμάδες γίνονται χωρίς ζάχαρη και βούτυρο - αυτή είναι η διαφορά τους απ' τις τηγανίτες)
ήταν το γλύκισμα του φτωχού.

Η παράδοση θέλει τους Κερκυραίους, την παραμονή τ' Αγιού , να κάνουν το βεγιόνι, την ολονυχτία δηλαδή, στην εκκλησία Του.
Γιά να αντιμετωπιστεί , λοιπόν, η κούραση, η νύστα και η ταλαιπωρία της αγρύπνιας, τρώνε λουκουμάδες (γιά τους ντόπιους , τηγανίτες τ' Αγιού !) στο φως και στη φλόγα από τις αναμμένες φογέρες !

Το έθιμο αυτό δια τηρείται ως τις μέρες μας !



το κείμενο της συνταγής αλλά
ΚΑΙ τους ωραίους, ζεστούς λουκουμάδες
βρήκα στο καντούνι της Γκίλφορδ, στη γωνία, λίγο πιό πάνω από το Domo.





Καλήν Ανάσταση εύχομαι
προσωπικά στον κάθε ένα μας !
- και φυσικά, στην Πατρίδα ! -












Κυριακή 6 Απριλίου 2014


αλμυρά κουλουράκια 
- της μαμάς μου -
photo
ερασι τέχνης


1, 5 ποτήρι λάδι
1/2 πακέτο βούτυρο φρέσκο
8 ποτήρια farin up
2 κουταλάκια αλάτι
3 κ. σ. ζάχαρη
2 αυγά ολόκληρα
* ούζο ή μαστίχα 1, 5 φλυτζανάκι του καφέ
λίγο τριμμένο κεφαλοτύρι
προαιρετικά λίγο γλυκάνισο, σουσάμι, λαδόκολλα γιά το ψήσιμο


Ανακατεύουμε το αλεύρι με το λάδι και το βούτυρο.
Προσθέτουμε τα υπόλοιπα υλικά.
Ζυμώνουμε. Γίνεται μιά ζύμη όχι ελαστική. Αν χρειαστεί, βρέχουμε τα χέρια μας και προσθέτουμε  ελάχιστο ακόμα αλεύρι.

Τα κουλουράκια αυτά , (επειδή η ζύμη δεν είναι ελαστική), κανονικά τα πλάθουμε στρογγυλά σαν Ο, όπως δουλεύουμε την πλαστελίνη.


Στρώνουμε λαδόκολλα σε λαμαρίνα, τα περνάμε με χτυπημένο αυγό (άσπρο και κρόκο), αν θέλουμε τα ραντίζουμε με σουσάμι
και τα ψήνουμε στους 200', ως να πάρουν καλό χρώμα.




* έβαλα ούζο γιά υγρό,
αλλά επειδή ήθελα να μυρίζουν και λίγο μαστίχα, έτριψα στο multi  5-6 κόκκους μαστίχα, με το γλυκάνισο και τη ζάχαρη.

επίσης, έκανα την μισή δόση.
μου βγήκαν μιά λαμαρίνα. 








Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

μελιτζάνες με αρνάκι


μελιτζάνες με αρνάκι

photo
ερασι τέχνης


οι μελιτζάνες,  όπως κι αν τις φτιάξει κανείς,
γιά μεζέ ή γιά κύριο πιάτο, στην κατσαρόλα ή στον φούρνο, με συνοδεία ή χωρίς, είναι ένα σπουδαίο φαγητό !

με αρνάκι στην κατσαρόλα τις φτιάχνουμε σήμερα.


παίρνουμε πρώτα το αρνάκι και το τσιγαρίζουμε στην κατσαρόλα με ξερό κρεμμύδι και ελαιόλαδο.
το γυρίζουμε να κάνει κρούστα κι από τις 2 πλευρές,
ψιλοκόβουμε μέσα δυό σκελίδες σκόρδο,
το σβήνουμε με κρασάκι ,
ρίχνουμε ντομάτα (αν θέλουμε προσθέτουμε και λίγο πελτέ)
ρίχνουμε ρίγανη, αλατοπίπερο και μιά πρέζα ζάχαρη
και το αφίνουμε γιά μιάν ώρα να σιγοβράζει σκεπασμένο, σε χαμηλή φωτιά, ανακατεύοντας από καιρό σε καιρό.


στο μεταξύ, όσο το αρνάκι ψήνεται, ετοιμάζουμε τις μελιτζάνες.
τις πλένουμε, καθαρίζουμε λίγη από την μαύρη πετσούλα τους , τις κόβουμε σε χοντρουλές φέτες ή σε κομμάτια και τις βάζουμε μέσα σε μιά λεκανίτσα με νερό και αλάτι, να ξεπικρίσουν γιά λίγην ώρα.

κατόπιν τις σουρώνουμε να φύγουν τα νερά τους και τις τηγανίζουμε λίγες - λίγες, σε καυτό λάδι.
τις ακουμπάμε σε απορροφητικό χαρτί, γιά να στραγγίξουν τα πολλά λάδια.

όταν το κρέας είναι έτοιμο, βάζουμε από πάνω τις μελιτζάνες και κουνάμε την κατσαρόλα να πάει παντού η σάλτσα.
δεν ανακατεύουμε με κουτάλι, παρά μόνο κινώντας την κατσαρόλα, γιά να μην διαλυθούν οι μελιτζάνες.
αφίνουμε όλο μαζί το φαγητό να σιγοβράσει γιά ένα εικοσάλεπτο, σε σιγανή φωτιά, σκεπασμένο.

είναι έτοιμο !


εύχομαι
να είναι καλό
ό, τι φτιάχνετε !













Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

τούρτα μόκα


τούρτα μόκα
photo
ερασι τέχνης




γιά το παντεσπάνι χρειαζόμαστε :

  • 4 αυγα
  • 1 1/2 φλιτζανι τσαγιου ζαχαρη
  • 1 1/2 φλιτζανι τσαγιου αλευρι που φουσκώνει
  • 1/2 πακέτο βούτυρο(125 γραμ)

γιά το σιρόπι :


  • 10 κουταλιες σουπας ζαχαρη
  • 6 κουταλιες σουπας κακαο
  • 2 - 3 κουταλιες σουπας στιγμιαίο καφε
  • 1 γεμάτο μεγάλο φλυτζάνι νερο
  • κονιάκ (προαιρετικά)

γιά την κρέμα :
  • 2 ermol φυτική σαντιγύ (ή άλλη μάρκα)
  • ελάχιστες κουταλιές γάλα
  • 10 κουταλιες ζαχαρη
  •  2 - 3 κουταλιές σούπας στιγμιαίο καφέ
  • καραμελωμένα και κοπανισμένα αμυγδαλα


- Πρώτα χτυπάμε το βούτυρο με τη ζάχαρη, προσθέτουμε τα αυγά και σιγά - σιγά το αλεύρι.
Μπορούμε να τα χτυπήσουμε στο μίξερ ή απλά να τα δουλέψουμε με το χέρι μας μέσα σε μιά λεκανίτσα. 
Γιά να φτιάξουμε 2 βάσεις παντεσπάνι, βουτυρώνουμε και αλευρώνουμε 2 μικρά στρογγυλά ταψάκια ή τα στρώνουμε μόνο με λαδόκολλα ή ετοιμάζουμε 1 στρογγυλό ταψί, πιό βαθύ (σε αυτήν την περίπτωση, μετά θα χρειαστεί να κόψουμε το παντεσπάνι με μαχαίρι, στα δύο)  .
Ψήνουμε το παντεσπάνι στους 200'.

- Βάζουμε σε ένα κατσαρολάκι το νερό, τη ζάχαρη, το κακάο και το φέρνουμε σε βρασμό, ανακατεύοντας.
Όταν το κακάο διαλυθεί, το κατεβάζουμε απ' τη φωτιά και προσθέτουμε τον στιγμιαίο καφέ και προαιρετικά λίγο κονιάκ. Το αφίνουμε στην άκρη , να κρυώσει.

- Χτυπάμε στο μίξερ τις 2 ermol, με ελάχιστο γάλα, τη ζάχαρη και τον καφέ, ως να γίνει άφθονη, αφράτη σαντιγύ.


Στρώνουμε την τούρτα :

Σε πιατέλα βάζουμε το 1 παντεσπάνι και το βρέχουμε καλά με το μισό σιρόπι.
(το τελικό αποτέλεσμα, πρέπει να είναι όχι με στεγνό παντεσπάνι !)
Στρώνουμε πάνω το 1/3 της κρέμας , βρέχουμε και το 2ο παντεσπάνι με το υπόλοιπο σιρόπι, το βάζουμε από πάνω και το στρώνουμε με την υπόλοιπη σαντιγύ.
Στο τέλος προσθέτουμε τα καραμελωμένα αμύγδαλα και βάζουμε στο ψυγείο.
(το γλυκό θα τραβήξει και θα σταθεί καλύτερα, αν το φτιάξουμε από την προηγούμενη)






εύχομαι,
γλυκός να είναι γιά όλους μας ο καιρός !








Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

χταπόδι ψητό

ψητό χταποδάκι, ξυδάτο
photos 
ερασι τέχνης

το ξυδάτο χταποδάκι το φτιάχνω με τρεις τρόπους .

- το βράζω σε κατσαρόλα , χωρίς νερό , μόνο με λευκό κρασί και αρκετό ξύδι.
το βγάζω στεγνό από την κατσαρόλα και το κόβω κομμάτια, με λαδόξυδο και ρίγανη πάνω

ή

- το βράζω σε κατσαρόλα , χωρίς νερό , μόνο με λευκό κρασί και αρκετό ξύδι.
κατόπιν, το λαδώνω λίγο και το ρίχνω πάνω σε καυτή σχάρα, γιά να τσικνίσει ψητό

ή

- το φτιάχνω ψητό, καθώς παρακάτω :

αλείφω με τα χέρια μου το χταπόδι με λάδι, ρίχνω ρίγανη και αρκετό πιπέρι.
(ίσως ένα απ' τα ατού αυτής της συνταγής να είναι το πιπέρι...)
το τυλίγω αεροστεγώς σε λαδόκολλα, με προσοχή ώστε να μην βγει το ζουμάκι του και κατόπιν το τυλίγω καλά με αλουμινόχαρτο





σε ταψάκι,
το ψήνω 2 - 3 ώρες (εξαρτάται από το πόσο μεγάλο είναι το χταπόδι) σε προθερμασμένο φούρνο, στους 200'.





 γίνεται θαυμάσιο, μαλακό και ψητό συγχρόνως,
το βάζουμε στην πιατελίτσα κομματάκια κι αν θέλουμε προσθέτουμε λαδόξυδο.



Καλή Σαρακοστή 
και υγεία σε όλους μας !










Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

στη λαδόκολλα


κρέας στη λαδόκολλα
 photos
ερασι τέχνης

είχα στο ψυγείο "τηγανιά", κομματάκια χοιρινό, αυτό που γίνεται συνήθως στο τηγάνι με πράσο.
είπα όμως, ας το φτιάξουμε σήμερα κάπως αλλιώς, γιά να αλλάξουμε λίγο από το "συνήθως" .


έβαλα τα κομμάτια το κρέας σε μιά λεκανίτσα, 
έκοψα και πατάτες,
έστιψα μέσα δυό λεμόνια ,
τα άλειψα με τα χέρια μου με μουστάρδα,
έκοψα ένα ξερό κρεμμύδι,
έριξα λάδι και ρίγανη,
έτριψα πάνω μιά φρέσκια ντομάτα,
κι αλατοπίπερο .

κατόπιν, έκοψα μεγάλα κομμάτια λαδόκολλα και τα έβαλα ανα δύο (διπλά), πάνω στον πάγκο της κουζίνας .
μοίρασα τα υλικά εξίσου πάνω στις λαδόκολλες, και προσέθεσα από 2 κομματάκια γραβιέρα στο κάθε πακετάκι.




έκλεισα τα πακετάκια και τα έδεσα σφιχτά με σπάγκο.


τα ακούμπισα μέσα σε ένα ταψάκι
και τα έψησα σε προθερμασμένο φούρνο, στους 200' γιά δυό ώρες.

έγιναν πολύ καλά
νομίζω το ίδιο καλά θα γίνονταν με κάθε είδους κρέας.


καλό να είναι
ό, τι φτιάχνετε !













Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Κόλλυβα Παραδοσιακά



- το παραδοσιακό Ελληνικό γλύκισμα -
photos
ερασι τέχνης

Έχω δημοσιεύσει εδώ :


Σήμερα 22 Φεβρουαρίου, είναι ψυχοσάββατο, κι έκαμα  Κόλλυβα  γιά τις αγαπημένες ψυχές .
"στήκετε, καὶ κρατεῖτε τὰς παραδόσεις" !

Ένα πιάτο, που πήγε στην εκκλησία, το απόγευμα στον εσπερινό (σε πολλά μέρη της Ελλάδας αυτά τα ονομάζουν "Σπερνά") - μετά τον εσπερινό μοιράζονται επί τόπου, σε όσους βρίσκονται κοντά.



Φυσικά, δίπλα σε αυτό το πιατάκι, έφτιαξα κι ένα ... ΤΑΨΙ,


γιατί είναι πολλοί τριγύρω οι... μουστερήδες !


ας είμαστε όλοι καλά !












 

Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

καλαμάρια γεμιστά


γεμιστά καλαμάρια

  photos
ερασι τέχνης

ο πιό απλός τρόπος γιά να γεμίσουμε καλαμάρια, είναι να βάλουμε μέσα φετούλες ντομάτα, φέτα ή άλλο λευκό, μαλακό τυρί, αν θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε πράσινη πιπεριά ή και φρέσκο δυόσμο.
τα βάζουμε έτσι στην κατσαρόλα με λαδάκι, τρίβουμε μέσα και μιά φρέσκια ντομάτα, πιπέρι, λίγο νεράκι , λίγο κρασί (στο καλαμάρι, επειδή είναι θαλασινός μεζές, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και μιά σταλιά ούζο - όχι πολύ, γιά να μην πικρίσει) και τα ψήνουμε.
γίνονται έτσι τρυφερά, είναι ζουμερά μέσα και ωραίος μεζές.



η δεύτερη εκδοχή, είναι διαφορετική.


επειδή αυτή η γέμιση περιέχει ρύζι, είναι πιό εύκολο να την φαν και παιδιά.

γιά να φτιάξουμε τα γεμιστά, παίρνουμε καλαμάρια μέτρια ή μεγάλα, όχι μικρά .
αφαιρούμε από μέσα το κόκαλο και καθαρίζουμε τα κεφάλια (ή καλύτερα, μας τα καθαρίζει ο ψαράς...)
σε ένα μπωλ ψιλοκόβουμε τα πλοκάμια, τρίβουμε ξερό κρεμμύδι, ντομάτα και μιά - δυό σκελίδες σκόρδο, ψιλοκόβουμε μαϊντανό και δυόσμο, γιά κάθε καλαμάρι ενάμιση κουτάλι σούπας ρύζι γιά γεμιστά, λίγο λαδάκι κι αλατοπίπερο. 
φροντίζουμε ώστε η γέμιση να μην γίνει σφιχτή (γι αυτό, αν χρειαστεί, μπορούμε να προσθέσουμε τριμμένη ντομάτα, κρασάκι ή λάδι ή να αφαιρέσουμε ρύζι)

γεμίζουμε καλά μέσα τα καλαμάρια, αλλά όχι ως πάνω, γιατί το ρύζι φουσκώνει.
τα κλείνουμε από πάνω με  μιά οδοντογλυφίδα, τα ξαπλώνουμε στην κατσαρόλα και τα σιγοβράζουμε με φρέσκια ντομάτα, λάδι και αν θέλουμε κρασί.

θέλουν περίπου μιάν ώρα, σε σιγανό βράσιμο, γιά να μην "πιάσουν".




* την συνταγή γιά γεμιστό καλαμάρι
είχα δημοσιεύσει και τον Αύγουστο του 2010.
εκεί, είχα προσθέσει μέσα και μαύρη σταφίδα.

εύχομαι καλό
σε ό, τι φτιάχνετε !








Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014

red velvet cake


τούρτα Κόκκινο Βελούδο
γιά τον  Άγιο Ουαλεντίνο ,
τον  "γνωστικιστή" !

photos

ερασι τέχνης



μέσα κόκκινη, σαν το αίμα που κυλάει στις φλέβες και σαν το πάθος,
έξω λευκή, καθώς το χιόνι, τα λευκά ίρις, καθώς η αγνότητα των παιδιών ,
ωραία σαν γυναίκα ,
γλυκειά σαν τον έρωτα.,
- μέρα που είναι σήμερα, ας την φτιάξουμε, την κόκκινη τούρτα ! -


υλικά :

γιά το παντεσπάνι

300 γραμ ζάχαρη
300 γραμ αλεύρι που φουσκώνει
175 ml λάδι (ελαφρύ , όπως το ηλιέλαιο)
200 ml κρέμα γάλακτος **
1 κ.γ. βανίλια
2 κ.γ. κόκκινο χρώμα φυτικό (γιά τρόφιμα)
2 αυγά
1 κ.σ. κακάο
1 κ.γ. αλάτι
1 κ. γ. μαγειρική σόδα
1 κ.γ. ξύδι


γιά την κρέμα

300 γραμ. τυρί κρέμα
115 γραμ. μαλακό βούτυρο
450 γραμ. άχνη ζάχαρη
βανίλια


εκτέλεση :

- ανακατεύουμε το αλεύρι, με το κακάο και το αλάτι
- σε άλλο μπωλ ανακατεύουμε την κρέμα γάλακτος, την βανίλια και το κόκκινο χρώμα

- στο μίξερ χτυπάμε την ζάχαρη με τα αυγά, το λάδι, το μισό απ' το αλεύρι , το μίγμα με την κρέμα γάλακτος και το υπόλοιπο μισό αλεύρι.

- πάνω από τον κάδο του μίξερ, σε ένα μικρό φλυτζάνι βάζουμε την σόδα, ρίχνουμε και το ξύδι, ανακατεύουμε γρήγορα και το ρίχνουμε στην ζύμη .

- βάζουμε την ζύμη σε δυό ίδια μικρά ταψάκια, που τα έχουμε στρώσει με αντικολλητική λαδόκολα και ψήνουμε στους 180', σε προθερμασμένο φούρνο, γιά περίπου 30'.
ή
- ρίχνουμε όλην τη ζύμη σε στρογγυλό βαθύ ταψάκι και ψήνουμε περίπου γιά 45'. (σε αυτήν την περίπτωση, όταν γίνει το παντεσπάνι, το αφίνουμε 10' να κρυώσει και το χωρίζουμε στη μέση)


η κρέμα :

- χτυπάμε στο μίξερ το κρύο βούτυρο, προσθέτουμε τη βανίλια και το τυρί.
όταν χτυπηθούν λίγο, προσθέτουμε την ζάχαρη άχνη, μέχρι να έχουμε μιά σταθερή, αφράτη κρέμα.***

- βάζουμε ένα μέρος της κρέμας πάνω στην βάση,
σκεπάζουμε με το πάνω κομμάτι παντεσπάνι
λούζουμε την τούρτα με την κρέμα
και με σπάτουλα την στρώνουμε παντού.

προτείνω,
να βάλετε από πάνω λίγα ζαχαρωμένα λουλούδια
ή, ακόμα καλύτερα, πριν σερβίρετε, να ραντίσετε πάνω αληθινά πέταλα από λουλούδια !





* πρόκειται γιά συνταγή, που έχει τις ρίζες της στον Αμερικανικό Νότο  
- Southern Red Velvet Cake -.

** buttermilk 
fr. babeurre
υπάρχει στην συνταγή και η εξής οδηγία : αν δεν έχετε  buttermilk (ή  babeurre), να βάλετε 1 κ.σ. ξύδι μέσα σε 25 cl. γάλα, να το αφίσετε να "ξεκουραστεί" 10' και κατόπιν να το χρησιμοποιήσετε (!)
αντ' αυτού του μαγικού, εμείς χρησιμοποιήσαμε την κρέμα γάλακτος...

*** το μίγμα με το τυρί, το βούτυρο και την άχνη, εμένα μου βγήκε αραιό. το έβαλα περίπου γιά μιάν ώρα στην κατάψυξη, κι έσφιξε αρκετά (όχι εντελώς...) 




σας εύχομαι 
να είστε καλά ! 









Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

τούρτα σοκολάτας


απλή τούρτα σοκολάτας

photos
ερασι τέχνης

θα χρειαστούμε :

γιά το παντεσπάνι

200 γραμ ζάχαρη
150 γραμ αλεύρι
4 αυγά
4 κ.σ.κακάο
3/4 κ.γ.μπέϊκιν

χτυπάμε στο μίξερ τα υλικά, να γίνει ένας παχύρευστος χυλός, όπως του κέϊκ.
- αν χρειαστεί λίγο ακόμα υγρό, προσθέτουμε λίγο γάλα -

βουτυρώνουμε και αλευρώνουμε ένα μικρό στρογγυλό ταψί,
ρίχνουμε μέσα τον χυλό
και ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο, στους 180', γιά 20' - 25'.

όταν βγάλουμε το παντεσπάνι από τον φούρνο, το αφίνουμε 10' να κρυώσει λίγο, το ξεφορμάρουμε, το βάζουμε σε πιατέλα και με μεγάλο οδοντωτό μαχαίρι ή με κλωστή το κόβουμε οριζόντια σε δύο κομμάτια.

βάζουμε σε κατσαρολάκι την μαρμελάδα που θέλουμε, με λίγο κονιάκ ή με μιά στάλα νερό, την ζεσταίνουμε και την διαλύουμε λίγο.
με ένα κουτάλι και μαχαίρι αλείφουμε στο παντεσπάνι, γιά να μην είναι στεγνό.



γιά την γέμιση

ένα κουτί φυτική κρέμα
4 κ.σ. άχνη ζάχαρη
3 - 4 κ.σ. γάλα
2 κουβερτούρες
1 κομμάτι βούτυρο
καραμελωμένα αμύγδαλα σπασμένα

σε κατσαρολάκι βάζουμε 2 κουταλιές νερό, σπασμένες τις κουβερτούρες, το βούτυρο και βάζουμε να λιώσουν σε σιγανή φωτιά, ανακατεύοντας συνέχεια, γιά να μην κολλήσουν.
αφίνουμε στην άκρη, να κρυώσει το μίγμα αρκετά.

χτυπάμε την φυτική κρέμα με το γάλα και τη ζάχαρη, να γίνει μιά αφράτη , στέρεη σαντιγύ.

με σπάτουλα ανακατεύουμε την σαντιγύ με το μίγμα σοκολάτας, με αργές κινήσεις, βαθειά από κάτω προς τα πάνω.
βάζουμε το 1/3 της κρέμας στην μέση της τούρτας και τοποθετούμε από πάνω το 2ο παντεσπάνι.


"ντύνουμε" εξωτερικά όλην την τούρτα με τα υπόλοιπα 2/3 της κρέμας.
απλώνουμε καλά, να σκεπαστεί παντού.
ραντίζουμε πάνω και γύρω - γύρω τα καραμελωμένα μύγδαλα.
βάζουμε την τούρτα στο ψυγείο - καλύτερα να την φτιάξουμε από την προηγούμενη.





εύχομαι
καλό
σε ό, τι φτιάχνετε !







Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Κέϊκ με Ιταλικές λιχουδιές


Αλμυρό κέϊκ με Ιταλικές λιχουδιές
photos
ερασι τέχνης



γιά την ζύμη, θα χρειαστούμε :

200 γραμ. αλεύρι που φουσκώνει
3 αυγά
2 κ.γ.ξηρή μαγιά
10 cl ηλιέλαιο
20 cl ελαφριά κρέμα γάλακτος (όχι σφιχτή)
μιά πρέζα αλάτι


γιά την γέμιση, θα χρειαστούμε :

λίγη τριμμένη παρμεζάνα
μιά μπαλίτσα μοτσαρέλα
λίγο κουκουνάρι
μερικές ελιές
λίγη κάπαρη
ψιλοκομμένη λιαστή ντομάτα
ψιλοκομμένο προσούτο
λίγο θυμάρι ή ρίγανη


προθερμαίνουμε τον φούρνο, στους 180'.

ανακατεύουμε το αλεύρι με την μαγιά, 
προσθέτουμε τα αυγά,
το λάδι, την κρέμα και το αλάτι.
έχουμε έτσι έναν λείο χυλό κέϊκ.


προσθέτουμε μέσα την τριμμένη παρμεζάνα, ψιλοκομμένη την μοτσαρέλα, το μισό κουκουνάρι, την κάπαρη, τις ελιές, την λιαστή ντομάτα, το προσούτο και λίγο θυμάρι.

ντύνουμε την φόρμα του κέϊκ με αντικολλητικό χαρτί
και ρίχνουμε μέσα το μίγμα.



σκορπίζουμε από πάνω το υπόλοιπο κουκουνάρι και ψήνουμε στους 180', γιά περίπου μιάν ώρα.



* βέβαια, αν θέλουμε
μπορούμε να αλλάξουμε τα υλικά της γέμισης !

αντί γιά παρμεζάνα, μπορούμε να βάλουμε Ελληνικό κεφαλοτύρι,
αντί γιά μοτσαρέλα, φέτα
και φυσικά, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε Ελληνικό προσούτο ή καπνιστό !



εύχομαι καλό
σε ό, τι φτιάχνετε ! 










Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Φαλάφελ κόκκινης φακής και Αραβικές πιτούλες


Φτιάχνουμε Αραβικές πίτες και Φαλάφελ (κεφτέδες) από κόκκινη φακή

photos
ερασι τέχνης


χρειάστηκα
γιά τα φαλάφελ :

1/2 κ. κόκκινη φακή
1/2 κ. πατάτες
1 μεγαλούτσικο ξερό κρεμμύδι
ψιλοκομμένο δυόσμο
ψιλοκομμένο μαϊντανό
2 σκελίδες σκόρδου, ψιλοκομμένες
1 κοφτό κουταλάκι του γλυκού μπέϊκιν πάουντερ
φρέσκο πιπέρι
αλάτι
ίσως χρειαστεί και τριμμένη φρυγανιά

γιά τις Αραβικές πιτούλες :

400 γραμ. αλεύρι
1,5 κ.σ. αλάτι
1 κ.σ. ζάχαρη
1 φακελλάκι ξηρή μαγιά
5 κ.σ. ελαιόλαδο
από 150 έως 220 ml (όσο πάρει) χλιαρό νερό

γιά την σάλτσα (sauce) :

1 κουπάκι γιαούρτι
1/2 βαζάκι ταχίνι

γιά το σερβίρισμα :

ντομάτες σαλάτας και
μαϊντανό



πώς γίνεται :

- βάζουμε απο βραδύς τις φακές να μουλιάσουν, μέσα σε μιά λεκάνη με νερό.

- το πρωί τις στραγγίζουμε καλά
και τις βάζουμε στο μίξερ, να γίνουν πολτός.

- ρίχνουμε τον πολτό σε μιά λεκανίτσα.





- σε κατσαρόλι βράζουμε τις πατάτες, σε νερό αλατισμένο,
τις στραγγίζουμε καλά και τις βάζουμε στο μίξερ, να γίνουν πουρές


- βάζουμε τον πουρέ πατάτας στη λεκάνη με την αλεσμένη φακή

- προσθέτουμε τον δυόσμο και τον μαϊντανό, το κρεμμύδι και το σκόρδο τριμμένα, το μπαίϊκιν κι αλατοπίπερο.

- ζυμώνουμε καλά με τα χέρια μας, να γίνει μιά ζύμη όπως όταν φτιάχνουμε κεφτέδες.
(αν η ζύμη μας φανεί ντωτή, προσθέτουμε λίγη τριμμένη φρυγανιά)

- βάζουμε τη ζύμη γιά καμιάν ώρα στο ψυγείο να σφίξει, και ξεκινάμε να φτιάχνουμε τις Αραβικές πίτες




- σε λεκάνη βάζουμε 400 γραμ. αλεύρι (μπορούμε να βάλουμε και μισό - μισό αλεύρι),
τη ζάχαρη, την ξηρή μαγιά κι ανακατεύουμε.

- ρίχνουμε κατόπιν το λάδι, το αλάτι και λίγο - λίγο το χλιαρό νερό, ζυμώνοντας με τα χέρια μας.
θα γίνει μιά ζύμη μαλακή.

- λαδώνουμε ελάχιστα ένα μπωλ, βάζουμε μέσα τη ζύμη και την αφίνουμε σκεπασμένη τουλάχιστον μισή ώρα, σε ζεστό τόπο, να φουσκώσει.

- όταν η ζύμη φουσκώσει, την κόβουμε μπαλίτσες, ρίχνουμε πάνω στον πάγκο μας αλεύρι και με τον πλάστη ανοίγουμε στρογγυλές πιτούλες.

- ντύνουμε μιά λαμαρίνα με λαδόκολλα, τοποθετούμε μέσα λίγες - λίγες τις πιτούλες και τις ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο, στους 180' ή 200', γιά 6' ή 8'.
(οι πίτες καλύτερα να βγούν μαλακές. αν τις ψήσουμε πιό πολύ, θα σκληρήνουν)


- στο μεταξύ, και όσο οι πίτες ψήνονται,
βγάζουμε απ' το ψυγείο τη ζύμη μας, με τις παλάμες πλάθουμε στρογγυλά κεφτεδάκια ή μακρόστενα σαν σουτζούκια και τα βάζουμε να τηγανιστούν, σε ηλιέλαιο που καίει πολύ.
(δεν θέλουν αλεύρωμα ! αν το ηλιέλαιο έχει κάψει πολύ, δεν κολλάνε, τηγανίζονται ωραία.
απλά, χρειάζεται προσοχή να μη μαυρίσουν, μα να πάρουν ένα χρώμα χρυσαφί)



- τέλος, χρειάζεται να φτιάξουμε μιά σάλτσα, που θα δροσίσει τα φαλάφελ.
ανακατεύουμε καλά το γιαούρτι με το ταχίνι.

- κόβουμε ντομάτες σε λεπτές φέτες,
ψιλοκόβουμε μαϊντανό και σερβίρουμε.

κανονικά,
τα φαλάφελ τρώγονται όπως το σουβλάκι,
τυλίγουμε δηλαδή μέσα στην πίτα τα φαλάφελ, τη ντομάτα, το μαϊντανό και τη σάλτσα.

εγώ τα προτιμώ όχι τυλιχτά, αλλά το καθένα σε δικό του πιατάκι.




είναι φαγητό, που φτιάχνουν παραδοσιακά οι Άραβες, οι Αρμένιοι, και άλλοι λαοί, κυρίως της Μέσης Ανατολής.
Το βασικό συστατικό τους είναι τα ρεβιθια ή η φαβα, γίνονται όμως και με φακή ή σε συνδυασμό από αυτά τα όσπρια.
Σε αυτήν τη συνταγή πρόσθεσα πουρέ πατάτας, γιά να γλυκάνει λίγο το φαγητό. Εξάλλου, στις Κυκλάδες, ίσως και σε άλλα νησιά μας, στους κεφτέδες από όσπρια προσθέτουν και πουρέ πατάτας.

Ακόμα, σε αυτούς τους κεφτέδες συχνά προσθέτουν κύμινο και κόλιανδρο.


Είναι μιά αλλαγή από τον τρόπο που συνήθως φτιάχνουμε τα όσπρια...


 εύχομαι να έχει επιτυχία
ό, τι κάνετε !














Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014

Noodles με κοτόπουλο, μοσχάρι, αυγό, λαχανικά (Ασιατικό)


Noodles με κοτόπουλο, μοσχάρι, αυγό, λαχανικά

photos
ερασι τέχνης

Αν σας αρέσει το Ασιατικό φαγητό, μην διστάζετε, είναι εύκολο σαν παιχνίδι !

Αρχίζω αυτήν τη συνταγή κάπως ανορθόδοξα, αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα στα σπίτια και στις κουζίνες και απλά την περιγράφουμε ως έχει...
Μου είχε λοιπόν περισσέψει από την προηγούμενη μέρα ένα μεγάλο, ψημένο σουβλάκι κοτόπουλου και ένα ψημένο μικρό κομμάτι από μοσχαρίσια μπριζόλα *.
Και τα δυό αυτά, δεν τρώγονται ευχάριστα, στεγνά την επομένη...
Έτσι, καθώς είχα στο ντουλάπι λίγα  Noodles και στο ψυγείο υπήρχε soy sauce, αποφάσισα, γιά ποικιλία, να φτιάξω στα γρήγορα ένα Ασιατικό πιάτο, που έγινε καλό και ανάρπαστο... 


Το φαγητό :

Πάνω στο ξύλο της κουζίνας έκοψα το κοτόπουλο και την μπριζόλα, που είχαν περισσέψει, σε πολύ λεπτά φετάκια.
Έβαλα σε βαθύ, αντικολλητικό τηγάνι λίγο βούτυρο και λίγο ελαιόλαδο, έριξα μέσα τα φετάκια το κρέας και τα σωτάρισα. Κατόπιν, τα απέσυρα σε ένα πιάτο.

Στο ίδιο τηγάνι και βούτυρο, χτύπησα 2 αυγά, τα τηγάνισα σαν ομελέτα και ανακατεύοντας όσο ψήνονταν, τα έκοψα σε μικρά κομματάκια. Σε άλλο πιάτο, τα απέσυρα κι αυτά.  

Ψιλοέκοψα λάχανο και φρέσκα κρεμμυδάκια. Έκοψα μερικά καρότα σε λεπτά μπαστουνάκια. Άνοιξα μιά κονσέρβα καλαμπόκι, το σούρωσα και το ξέπλυνα. 
Έβαλα στο βαθύ τηγάνι λίγο ελαιόλαδο, έριξα μέσα το φρέσκο κρεμμυδάκι, το λάχανο, τα καρότα και τέλος το καλαμπόκι, ανακατεύοντας συνέχεια.
Αλατοπιπέρωσα **.
Τα λαχανικά, πρέπει να σωταριστούν λίγο, όχι να βράσουν και να παραμαλακώσουν.

Ήρθε η ώρα της σόγια σως.
Την ρίχνουμε, όπως όταν βάζουμε λίγο κρασάκι στο φαγητό.
Προσθέτουμε και το κρέας κι ανακατεύουμε απαλά και συνέχεια, ως να πάει παντού η σόγια.

Σε βραστό αλατισμένο νερό ρίχνουμε τα Noodles και τ αφίνουμε να βράσουν περίπου 3'. Προσέχουμε  να μην λιώσουν.
Σουρώνουμε τα  Noodles κάτω απ' τη βρύση και ξεπλένουμε με λίγο κρύο νερό.
Τα προσθέτουμε στο τηγάνι με τα λαχανικά και το κρέας, προσθέτουμε και τα αυγά που είχαμε στην άκρη κι ανακατεύουμε καλά, με απαλές κινήσεις.
Είναι σημαντικό, γι αυτό το φαγητό, το πολύ καλό ανακάτεμα.


Σερβίρουμε μόλις το βγάλουμε απ' τη φωτιά.





* φυσικά, δεν χρειάζεται να έχουμε περίσσευμα, γιά να φτιάξουμε αυτό το φαγητό!
ακολουθούμε την ίδια διαδικασία, γιά να το φτιάξουμε με άψητο κρέας, μόνο κοτόπουλο ή μόνο μοσχάρι.

** προσέχουμε το αλάτι !
είμαστε συγκρατημένοι, γιατί πέφτει μέσα η σόγια σως  και μπορεί το φαγητό να γίνει πολύ αλμυρό.




αν το φτιάξετε,
σας εύχομαι καλήν επιτυχία !











 

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

πίτσα


πίτσα σπιτική !
photos
ερασι τέχνης


1η ζύμη :

1 ποτήρι γάλα χλιαρό
1 κύβος φρέσκια μαγιά
ένας κόμπος ζάχαρη

διαλύω την μαγιά στο χλιαρό γάλα, με την ζάχαρη.

προσθέτω 1/2 ποτήρι λάδι, μιά πρέζα αλάτι και 1 αυγό.

αλεύρι όσο πάρει, γιά να γίνει μιά ζύμη μαλακή.

ζυμώνω και την αφίνω 30' σκεπασμένη, να φουσκώσει λίγο.

- με αυτήν την ζύμη, βγαίνουν 2 ταψάκια πίτσα - 
(μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την μισή ζύμη και να βάλουμε την υπόλοιπη στην κατάψυξη, γιά άλλη φορά)



2η ζύμη :

σε 1/2 κιλό αλεύρι ανακατεύω 1 φακελλάκι ξηρή μαγιά, μιά πρέζα ζάχαρη, 1 φλυτζανάκι του ελ. καφέ ελαιόλαδο, μιά πρέζα αλάτι και σιγά - σιγά προσθέτω χλιαρό νερό και ζυμώνω, ως να γίνει μιά ζύμη μαλακή.

την αφίνω σκεπασμένη λίγην ώρα, να σταθεί.


μικρό μυστικό :
όταν ανοίγετε το ζυμάρι γιά να το στρώσετε στο ταψί, ραντίστε τον πάγκο σας όχι με αλεύρι, αλλά με ψιλό σιμιγδάλι ! δοκιμάστε να ανοίξετε αυτό το φύλλο με λεπτό σιμιγδάλι.
ταιριάζει πολύ στο ζυμάρι της πίτσας και θαρρώ ότι βελτιώνει πολύ το τελικό αποτέλεσμα !



όταν στρώσουμε τη ζύμη στο ταψί, μπορούμε να προσθέσουμε επάνω τα υλικά που μας αρέσουν.
θεωρώ όμως απαραίτητο, να βάλουμε τουλάχιστον πρώτα μιά στρώση σάλτσα ντομάτας και τυρί, και κατόπιν αν θέλουμε κάτι άλλο...  ψιλοκομμένες πιπεριές, μπέϊκον, ζαμπόν, φέτα, ελιές, μανιτάρια, κρεμμύδι κ.τ.λ.
τελειώνουμε με ρίγανη ή λίγο ψιλοκομμένο φασκόμηλο, ραντίζουμε με ελαιόλαδο και ψήνουμε σε μέτριο προς δυνατό φούρνο, ως να ροδίσει η ζύμη.


     Deliziosa !